Locītavu deformācija - Kad hiperekstenzija noved pie traumām.

Anatomija

Iesaisties, novērtē šo rakstu!

Veicot pavisam citas jomas izpēti, nejauši uzgāju vienu ļoti nepatīkamu video un sapratu, ka jāuzraksta par to. Pastāv ceļa deformācija, kas iespaido to, cik lielā mērā mēs varam iztaisnot kājas. Šī situācija var būt iedzimta, treniņu rezultātā panākta vai radusies traumu rezultātā. To novērtē apskatot cilvēku sagitālajā plaknē.

 

  1. Sāksim ar nepatīkamo, jo par to arī ir šis raksts, ceļa hiperekstenzija.

Hiperekstenzija ceļu locītavās ir stāvoklis, kad ceļa locītavas aizmugurējā daļa atveras pārāk plati atļaujot lielajam liela kaulam aizslīdēt pa daudz atpakaļ.

 

     

Foto: Somastruct.com 

Bildēs var redzēt, ka pie hiperekstenzijas stāvokļa slodze uz ceļu locītavām ir nevis pa vidu, bet gan ceļa priekšējā daļā. Noslogojot kājas ar lielu svaru hiperekstenzijas stāvoklī var gūt pamatīgas traumas ceļu locītavās.

 

Sporta veidi, kas var veicināt hiperekstenziju, ir basketbols, volejbols, futbols - dēļ lielās slodzes uz ceļu locītavām, kad strauji un spēcīgi pilnībā tiek iztaisnotas kājas (izpildot lēcienus vai sperot pa bumbu). Vēl vairāk hiperekstenzija tiek veicināta baletā un mākslas vingrošanā papildus slodzei liekot klāt stiepšanās vingrojumus.

 

 

       

                       

Foto: Henryleutwyler.com                                                         Foto: Swimmingscience.net

 

 

Hiperekstenzija ceļos nozīmē, ka ceļu saites (ligements) un cīpslas (tendons) ir vaļīgas vai ir plīsumi tajās, tas visvairāk attiecas uz ceļu mugurējo krustenisko saiti un sānu saitēm.

Ja ir hiperekstenzija ceļos un jūtat sāpes ceļu aizmugurējā daļā vai sānos, visticamāk Jums jau ir saišu plīsumi, tādēļ steidzami griezieties pie ārsta.  Vaļīgas saites nozīmē, ka locītavā var notikt tādas kustības, kas var izraisīt bojājumus un radīt traumas. 

Foto: www.urmc.rochester.edu

 

Šādi izskatās mugurējās krusteniskās saites plīsums savienojuma daļā ar apakšstilba kaulu (Lielo lielkaulu – Tibia). Saites plīsumi var rasties jebkurā vietā visas saites garumā. Tā kā pie hiperekstenzijas stāvokļa saites, it sevišķi aizmugurējās, tiek daudz vairāk izstieptas tās kļūst vaļīgākas un vieglāk traumējamas.

 

 

 

 

 

 

 

Pie hiperekstenzijas ceļa locītavās bez vaļīgām saitēm un cīpslām ir novērojama vāja muskulatūra ap ceļu locītavu un vāja kāju iztaisnotāj muskulatūra (augšstilba četrgalvainais muskulis).

 

Pie vainas var arī būt pārlieku spēcīga kāju iztaisnotāj muskulatūra, kas veicot straujas, ātras un spēcīgas kustības, piemēram, futbolā sperot pa bumbu, plēš ceļa locītavas saites (galvenokārt aizmugurējo). Šādā gadījumā jātrenē kāju augšstilbu mugurējās muskuļu grupas, tās, kas atbild par apakšstilba (kāju) saliekšanu - augšstilba divgalvaino muskuli, puscīpslaino, pusplēvaino.

 

 

Foto: www.fpnotebook.com

 

Tests. Iztaisnotāj un saliecējmuskuļu spēks

 

Es ieteiktu veikt nelielu testu. Parasti kāju iztaisnotāj muskulatūra ir spēcīgāka par saliecēj muskulatūru.

Svarīgas ir proporcijas, spēka ziņā kāju saliecēj muskulatūrai jābūt 60-75% robežās no  kājas iztaisnotāj muskulatūras spēka.

Visvieglākais veids, kā to pārbaudīt ir veicot testu trenažieru zālē, izmantojot trenažierus kāju iztaisnošanai un kāju saliekšanai.

 

Piemēram.

Kāju iztaisnošanu spējat izpildīt 6 atkārtojumus ar 80 kg,  bet kāju saliekšanu ar 50 kg, tātad 50:80= 0.625, kas ir 62.5 %.

 

 

Attīstot kāju kopējo muskulatūru centieties panākt, lai saliecēj muskulatūra spēka ziņā būtu tuvu 75%  no kāju iztaisnotāj muskuļu spēka.

Kāju muskulatūru ir jātrenē obligāti, bet trenējot to jāievēro, ka kājas jāiztaisno līdz taisnu kāju stāvoklim vai pat jāatstāj nedaudz ieliektas, bet nekādā gadījumā tās nevajag iztaisnot līdz hiperekstenzijas stāvoklim.

Izpildot staipīšanās vingrojumus nedrīkst pieļaut kāju hiperekstenzijas stāvokli. 

 

 

 

 

 

Nepatīkamais video

Sliktākais scenārijs, kas var notikt, ja ir hiperekstenzijas ceļu deformācija un kājas tiek maksimāli iztaisnotas.

 

 

!

Svarīgākais, kam gribu vērst Jūsu uzmanību ir tas, ka ja Jums ir šāda veida ceļu locītavu deformācija, izpildot vingrojumus, galvenokārt kājām (vilkmē arī ne), neiztaisnojiet ceļus, atstājiet tos nedaudz ieliektus.

Oskars Štāls
Oskars Štāls

FitnesaMentors.lv dibinātājs, treneris un veselīga dzīvesveida virzītājspēks

 

Ceļa locītava fleksijas stāvoklī

 

Ceļa locītava fleksijas stāvoklī (nevar kājas pilnībā iztaisnot), tas nav tik bīstams stāvoklis, it sevišķi izpildot vingrojumus, galvenais nelauzt ceļus un necensties iztaisnot kājas.

 

 

 

Atcerieties, kā šādi stāvokļi ir novērojami arī rokās un tie jāapzinās trenējoties, lai negūtu traumas. Trenējoties trenera pavadībā informējiet viņu par Jūsu locītavu stāvokli, lai viņš objektīvi var novērtēt vingrojuma pareizu izpildījumu. 

 

Foto: Yinyoga.com 

 

Man pašam rokas elkonī ir nedaudz fleksijas stāvoklī un bieži esmu dzirdējis no treneriem un citiem aicinājumu, lai iztaisnoju rokas izpildot vingrojumu. Tāpēc man nākas nodemonstrēt, ka nespēju tās vairāk iztaisnot. Tāds stāvoklis nedaudz traucē rokas muskulatūras attīstīšanai un formai salīdzinājumā ar taisnām rokām, jo trenējot bicepsu tas netiek tik daudz izstiepts un trenējot tricepsu sasprindzināts  (sarauts).

 

 

 

Nelociet sevi vairāk kā pieņemts, uzvedieties normāli.

Pēti sevi un trenējies bez traumām.

 

 

 

Titulbilde: GymFlow100.com 

 

Oskars Štāls

Oskars Štāls

Sertificēts fitnesa treneris un veselīga dzīvesveida virzītājspēks

Novērtē, ļauj mums pilnveidoties

0 Komentāri

Izsaki savu viedokli!

Lūdzu autorizējies, lai pievienotu komentāru!


Autorizēties
Pēdējie tweeti
  • @FitnesaMentors: Kamēr putniņi sāk čivināt par pavasari, mēs - par aktīvu pavasari. Tagad un turpmāk par to, lai #TrenējiesGudri http://t.co/s39m1IkcUv
    04 Feb
Kontakti
  • Adrese: Rīga, Valguma iela 21
  • Tālrunis: 26336345
  • E-pasts: sadarbiba@fitnesamentors.lv
  • Darba laiks: 9:00 - 19:00
Sadarbība

Uzņēmumiem

Pašvaldībām  

Speciālistiem  

Treneriem

Profesionāļiem

Entuziastiem   

Vēlos sazināties

Piesakies jaunumiem (rakstīsim reti un saturīgi)

Par
FitnesaMentors.lv ir interaktīvs portāls ar mērķi uzlabot fitnesa industrijas pakalpojumu kvalitāti.
©2015-2016 Visas tiesības pieder fitnesamentors.lv Seko mums