Stājas veidi un to ietekme uz treniņprocesu

Anatomija

Iesaisties, novērtē šo rakstu!

 

Vai zināji, ka Tava stāja ietekmē treniņu plānus un to kādi vingrojumi Tev ir piemērotākie mērķu sasniegšanai? Pareiza stāja nav tikai tava dzīvesveida atspulgs, tai jābūt kā pamatkritērijam, ko ņem vērā treneris sastādot Tev programmu.

 

Visticamāk, vingrojumi uz paklājiņa, attīstot dziļo muskulatūru, ir efektīvākais un pareizākais veids kā risināt stājas problēmas, bet būsim atklāti, ne visi to grib darīt. Es šeit nesludinu, lai atmetat ar roku fizioterapeitiem un klausiet mani, bet ja Jums pa dienu ir iespējams veikt tikai vienu fizisko aktivitāti un cilāt svarus patīk labāk, tad dariet to, bet dariet to gudri, apzinoties savas stājas problēmas un novēršot tās.

Stāju galvenokārt veido mugurkaula izliekums. Man patīk mugurkaulu pielīdzināt metāla stienim, kuru vajag kaut kur vairāk ieliekt vai iztaisnot un to var izdarīt pareizi attīstot konkrētus muskuļus. Nepareiza stāja ir ne tikai vizuāls defekts, bet arī palielina iespēju gūt nopietnas traumas.

 

Atcerieties, ja Jums ir izteiktas stājas problēmas, kuras var novērst tikai ar ķirurģisku iejaukšanos, tad trenažieru zāle nav tā vieta, kur Jums jāatrodas.

 

Stāja ir ierasts, nepiespiests ķermeņa stāvoklis, kādu cilvēks ieņem atrodoties stāvus, nesasprindzinājis muskulatūru.

 

Nepareizas stājas problēma ir ne tikai Latvijas problēma, bet arī visas pasaules, it sevišķi pusaudžu vidū un līdz ar to pieaug ergonomisko preču sortiments un prasības kādai jābūt videi, kurā pavadāt dienas lielāko daļu. Tagad jaunieši pie ģimenes ārsta ierodas nevis ar jautājumiem par stāju, bet ar muguras sāpēm. Cilvēkiem, kas regulāri nodarbojas ar sportu, muskulatūra ir daudz spēcīgāka un tā nepadodas mugurkaula nepareizu izliekumu veidošanā ikdienas darbībās, bet svarīgi, lai sportojot Jūsu ķermenis ieņemtu pareizu stāvoki. Izpildot vingrojumus ar taisnu muguru, pleciem vērstiem atpakaļ un ievilktu vēderu, vingrojumu izpilde pat vizuāli izskatās daudz labāk, nemaz nerunājot par to, ka tā palīdz Jums veidot un uzturēt pareizu stāju. Nepareiza stājas veidošanās ir aktuāla sporta veidiem:

 

  1. kuros slodze ir lielāka uz vienu ķermeņa pusi, kā piemēram šķēpa mešana, teniss, golfs, tad nepieciešams attīstīt arī to ķermeņa daļu, kas it kā mazāk nepieciešama pārstāvētā sporta veidā, lai neveidotos asimetriska stāja.
  2. Kuros tiek ieņemts nepareizas stājas stāvoklis, kā, piemēram, riteņbraukšana, airēšana, bokss. Tas ir jāapzinās un jātrenējas papildus, trenējot tieši vājās,  Jūsu sporta veidā nenoslogotās muskuļu grupas.

 

Kas ietekmē stāju:

 

     iedzimtība(kaulu asimetrija, saistaudi u.c. novirzes no normas)

bērna attīstības periods, kad viņš iemācas velties, rāpot, sēdēt, staigāt. Ļoti svarīgi, ka viņš pats nepiespiests apgūst visas šīs lietas. Bērns sāk apgūt jaunas lietas, kad viņš un viņa muskulatūra ir tām gatava, mums atliek vien priecāties, kā viņš iet cauri šiem posmiem.

 

 

 Skolas posms, tas kāda soma ir bērnam un kā viņš viņu nēsā, tas kā viņš sēž skolas solā, mājās, ko dara brīvajā laikā. Visvairāk tas izpaužas pusaudžu vecumā, kad bērns strauji aug.

 

 

Sporta veids, ja netiek attīstīti arī muskuļi, kas nav nodarbināti konkrētajā sportā var rasties nepareiza stāja vai arī, ja sports ir asimetrisks, tiek nodarbināti vairāk vienas puses muskulatūra, attīstās muskulatūras asimetrija.

 

 

 

Darbs, - darba veids, tas kāda ir slodze, kā sēžat darbā, cik ergonomiska ir darba vide, vai nav tāds darbs, kurā tiek nodarbināta pārsvarā viena ķermeņa puse.

 

 

 

Traumas.

 

 

 

Pirms uzsākat sportot ir noderīgi apmeklēt ģimenes ārstu vai vēl labāk, fizioterapeitu, lai novērtē  stāju, kas nepieciešams, lai varētu sastādīt efektīvu nodarbību plānu, ar kura palīdzību  varētu novērst esošās problēmas.

Pēc konsultācijas ar speciālistu, ieteiktu palūgt kādam mājās nobildēt Jūs pilnā augumā pie gaišas sienas, lai redzat, kur ir problēmas un varētu redzēt progresu. Neieteiktu nodarboties ar bildēšanos biežāk kā reizi mēnesī, nevajag sevi dzīt stresā, process ir samērā lēns.

 

Kā vizuāli novērtēt stāju?

 

Stāju novērtē, kad cilvēks ir nostājies miera stāvoklī, rokas nolaidis gar sāniem, lai tas būtu labāk uzskatāms, to dara pie sienas.

Stājas veidi, ko nosaka cilvēku apskatot sagitālajā plaknē:

             Pareiza stāja  

 

       

  • pleci ir nedaudz atvilkti atpakaļ;
  • simetriskas ķermeņa daļas (labā un kreisā);
  • galva atrodas taisni – acs ābols ir vienā līmenī ar ārējo auss eju;
  • Vienāda augstuma pleci;
  • Ievilkts vēders;
  • Vienādi mugurkaula izliekumi

 

 

          Plakanā mugura

 

    

  • samazināti mugurkaula izliekumi (taisna mugura);
  • plakans krūšu kurvis, izvirzīts uz priekšu;
  • galva noliekta uz priekšu;
  • Pleci pa daudz atvilkti atpakaļ;
  • Lāpstiņas atvirzītas no mugurkaula.

 

 

 

           Apaļā mugura

 

   

  • Galva noliekta uz priekšu;
  • Kakls un  pleci izvirzīti uz priekšu;
  • Disbalans starp krūšu un muguras muskuļiem;
  • Mugurkaula krūšu daļā kifotisks izliekums;
  • samazināta jostas daļas lordoze – izliekums;
  • Spārnveida lāpstiņām;

 

 

           Ieliektā mugura

 

 

 

 

  • Palielināta jostas daļas lordoze (pārāk liels izliekums jostas daļā)
  • uz priekšu izvirzīts vēders
  • nedaudz samazināta kakla daļas lordoze

 

 

 

 

       Apaļi ieliektā mugura

 

   

  • Apaļi ieliektā mugura - apaļās un ieliektās muguras apvienojums
  • (2 problēmas vienā mugurā)

 

 

 

 

 

 

ASIMETRISKĀ STĀJA

 

Ķermeņa simetriju nosaka apskatot to frontālajā plaknē (sadalot ķermeni divās daļās – labajā un kreisajā) 

Asimetrisku stāju raksturo:

 

  • galvas noliekums uz sāniem
  • dažāda augstuma pleci
  • Asimetrija starp lāpstiņām
  • nevienādiem pēc lieluma un formas sānu trijstūriem, kas veidojas starp ķermeni un roku
  • krūšu kurvja asimetrija
  • Izliekts mugurkauls
  • iegurņu asimetrija
  • ķermeņa muskulatūras disbalanss

 

 

 

 

 

Šīsdienas izaicinājums - izpēti stājas noteikšanas principus un nosaki sava drauga, bērna vai treniņu biedra stāju. Vai tā ir pareiza?

Svarīgākie ieteikumi muguras muskulatūras nostiprināšanā, pie stājas problēmām:

1# Vienmēr ceļot smagumus, noliecoties, turēt ievilktu vēderu - tas atvieglos spiedienu uz mugurkaulu, tādējādi mazinot traumu gūšanas riskus.
2# Būtiski ir stiprināt "dabīgo" muskuļu korseti - tā ir gan vēdera prese, gan muguras muskulatūra. Treniņa procesā jāstiprina abas "korsetes puses".
3# Pildot vēdera preses vingrinājumus muguras lejas daļai VIENMĒR ir jābūt piespiestai pie zemes. (izņemot, ja pilda apakšējo presi, tur iegurnis, jostas daļa jāatrauj).
4# Ja pildot vēdera vingrinājumus sāp mugura - jāpievelk kājas pie vēdera, vai jāuzliek tās uz lielās bumbas, krēsla...
5# Ja pildot muguras vingrinājumus sāp mugura - atvieglot stāvokli var, paliekot zem vēdera/iegurņa spilvenu.
6# Jāizvairās no rotējošām kustībām, jo tās ir vistraumatiskākās.
7# Ja vingrojot, saasinās sāpes - vingrinājums jāpilda LĪDZ sāpju sākumam - neieejot sāpēs.

Oskars Štāls
Dr. Sp.sc. Ieva Kundziņa

Fizioterapeite, Fitnesa Trenere, Fitnesa studijas VingroSev īpašniece

Ko darīt, ja man ir nepareiza stāja?

 

Pirmkārt, noteikti nevajadzētu sēdēt un neko nedarīt vai turpināt savu ierasto dzīvesveidu.  Nepareizu stāju ir iespējams labot:

 

1. Dodies pie sava ģimenes ārsta vai griezties tieši pie fizioterapeita, kurš palīdzēs noteikt stājas problēmas un ieteiks konkrētu vingrojumu kompleksu.

2.  Strādā, strādā, strādā - ar sevi un savu ķermeni. Lai būtu rezultāts nepieciešams regulāri, ikdienu pildīt fizioterapeita ieteikumus. Ja problēmas ir pusaudžiem bieži vien vecākiem būs jāatgādina, ka arī mājās ir jāvingro cītīgi. Darbs ar sevi palīdzēs arī ietaupīt līdzekļus, ieteiktos vingrojumus izpildot mājās, nevis vizītē.

3. Arī sporta klubos iespējams sastapt fizioterapeitus, ideāli, ja pats treneris ir fizioterapeits, jo tad viņa ieteiktie vingorojumi būs atbilstoši un novērsīs stājas nepilnības vienlaicīgi uzlabojot arī fizisko formu.

NB! Vismaz viena fizioterapeita konsultācija būtu vēlama, lai uzsāktu savu ceļu pretī skaistai, staltai un labu iespaidu radošai stājai.

Trenera ieteikumi treniņu procesa uzlabošanai stājas deformāciju gadījumā:

             

 

 

 

Ieskaties arī mūsu fizioterapeitu ieteikumos, kā rūpēties par savas muguras veselību( vingrojumi iekļauti)

 

Oskars Štāls

Oskars Štāls

FitnesaMentors.lv radītājs, treneris un veselīga dzīvesveida guru. Lasi vairāk par Oskaru!

Atslēgas vārdi: Stāja Mugurkauls Fizioterapija

Novērtē, ļauj mums pilnveidoties

0 Komentāri

Izsaki savu viedokli!

Lūdzu autorizējies, lai pievienotu komentāru!


Autorizēties
Pēdējie tweeti
  • @FitnesaMentors: Kamēr putniņi sāk čivināt par pavasari, mēs - par aktīvu pavasari. Tagad un turpmāk par to, lai #TrenējiesGudri http://t.co/s39m1IkcUv
    04 Feb
Kontakti
  • Adrese: Rīga, Valguma iela 21
  • Tālrunis: 26336345
  • E-pasts: sadarbiba@fitnesamentors.lv
  • Darba laiks: 9:00 - 19:00
Sadarbība

Uzņēmumiem

Pašvaldībām  

Speciālistiem  

Treneriem

Profesionāļiem

Entuziastiem   

Vēlos sazināties

Piesakies jaunumiem (rakstīsim reti un saturīgi)

Par
FitnesaMentors.lv ir interaktīvs portāls ar mērķi uzlabot fitnesa industrijas pakalpojumu kvalitāti.
©2015-2016 Visas tiesības pieder fitnesamentors.lv Seko mums