Pistāciju sastāvā esošie ogļhidrāti var vājināt sportistu sniegumu( PĒTĪJUMS)

Uzturs

Iesaisties, novērtē šo rakstu!

 

Būsiet pārsteigti, kā tik uzturvielām bagāti rieksti kā pistacijas var kaitēt sportistiem? Izradās, ka arī tik vērtīga sastāvdaļa, uzņemot to sacensību dienā, var samazināt sportista sniegumu.

 

Nesen veiktais ASV profesora Deivida Nīmana ( David Nieman, Appalachian State University Human Performance Laboratory , North Carolina Research Campus (NCRC), Kannapolis) pētījums atklāj, ka ogļhidrātu veids - Rafinoze, kas atrodama pistāciju un citu produktu sastāvā, samazina sportistu sniegumu, ja tiek patērēta pirms intensīvas slodzes.

 

Ņemot vērā, ka pistācijas ir uzturvielām bagāts produkts ar unikālu proteīnu un ogļhidrātu sastāvu profesors Niemans un viņa komanda pieņēma hipotēzi, ka uzņemot 3 unces jeb aptuveni 85 gramus pistāciju dienā divas nedēļas pirms un sazcensību dienā, salīdzinot ar ūdens patērēšanu kā alternatīvu, palielinās sportistu sniegumu, kā arī samazinās iekaisumu risku, oksidatīvo stresu un imūnsistēmas disfunkciju pat 21 stundu pēc tā uzņemšanas. Tam ticēja arī ASV Pistāciju audzētāju savienība, kas finansiāli atbalstīja šo pētījumu.

 

Taču, tā kā cilvēka organisms nespēj pārstrādāt rafinozi, ogļhidrātu formu, kas sastopama tādos pārtikas produktos kā sīpoli, sojas pupiņas, auna(turku) zirņi un pistācijas, un vispārzināma arī kā viela, kas ietekmē gāzu veidošanos, tad tiem atlētiem, kas bija lietojuši uzturā pistācijas, bija palielināts rafinozes daudzums resnajā zarnā. Pētījums uzrādīja, ka tad, kad riteņbraucēji izbrauca augstas intensitātes 75 km distanci, viņu izpildes laiks bija par 4,8 % lēnāks, tajā dienā, kad pistācijas tika uzņemtas, salīdzinot ar periodiem, kad rafinozi saturošie produkti netika lietoti.

 

Jāņem vērā, ka

Šī pētījuma rezultāti neliecina, ka sportistiem vajadzētu samazināt vai izslēgt pārtikas produktus, kas satur rafinozi no sava ikdienas uztura.

 

"Pistāciju rieksti, pupas,

auzu klijas un citi pārtikas produkti,

kas satur rafinozi ir ar ļoti augstu uzturvērtību

un ir neatņemama veselīga uztura sastāvdaļa”.

 

Taču izpētītais liecina, ka tad, kad sportisti gatavojas maratoniem vai riteņbraukšanas sacensībām, tie

varētu ierobežot dažu no šīm rafinozi saturošajiem produktiem lietošanu nedēļu pirms sacensībam, lai palielinātu kopējo sniegumu”.

David Nieman
David Nieman

IESPĒJAMAS SPORTA UZTURA POLITIKAS IZMAIŅAS

Profesors Niemans tic, ja pētījuma rezultāti apstiprināsies citās izpētes grupās, tad drīzumā tiks izstrādāta jauna sporta uztura politika, kas ieteiktu sportistiem izvairīties no pārtikas produktiem, kas satur rafinozi dažas dienas pirms izturības sacensībām.

 

PĒTĪJUMA METODE:

Izmantojot mūsdienīgu izsekošanas tehnoloģiju - metabolomiku, kas nosaka visu mazo molekulu klātbūtni bioloģiskos paraugos, kā piemēram bioloģiskajā šķirdrumā vai audos, Niemans atklāja, ka  slodzes laikā no zarnām izplūdusi rafinoze, liekot imūnsistēmai izdalīt toksīnu, kas pavājina enerģijas ražošanu muskuļos.

 

Šis iespējams ir viens no pieciem vērtīgākajiem pētījumiem viņa karjerā, tāpēc iespējams ir vērts ar to iepazīties.

 

Pētījums “Pistāciju ietekme uz veiktspēju un fiziskas slodzes izraisītiem iekaisumiem,  oksidatīvo stresu, imūnsistēmas disfunkciju, un metabolīta maiņām riteņbraucējiem- nejaušs, krustenisks pētījums” ir publicēts un pieejams izpētei PLOS ONE - ASV Publiskās Zinātniskās bibliotēkas brīvpieejas resursā:

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0113725

 

David Nieman

David Nieman

Profesors Daniels Niemans no Amerikas Sporta medicīnas koledžas, ir atzīts eksperts sporta uztura un fizioloģijas jomā. Viņš ir autors vairāk nekā 300 zinātniskām publikācijām par šo tēmu.

Atslēgas vārdi: Rafinoze Ogļhidrāti Sacensības

Novērtē, ļauj mums pilnveidoties

0 Komentāri

Izsaki savu viedokli!

Lūdzu autorizējies, lai pievienotu komentāru!


Autorizēties
Pēdējie tweeti
  • @FitnesaMentors: Kamēr putniņi sāk čivināt par pavasari, mēs - par aktīvu pavasari. Tagad un turpmāk par to, lai #TrenējiesGudri http://t.co/s39m1IkcUv
    04 Feb
Kontakti
  • Adrese: Rīga, Valguma iela 21
  • Tālrunis: 26336345
  • E-pasts: sadarbiba@fitnesamentors.lv
  • Darba laiks: 9:00 - 19:00
Sadarbība

Uzņēmumiem

Pašvaldībām  

Speciālistiem  

Treneriem

Profesionāļiem

Entuziastiem   

Vēlos sazināties

Piesakies jaunumiem (rakstīsim reti un saturīgi)

Par
FitnesaMentors.lv ir interaktīvs portāls ar mērķi uzlabot fitnesa industrijas pakalpojumu kvalitāti.
©2015-2016 Visas tiesības pieder fitnesamentors.lv Seko mums