Sporta dzērieni kā palīgs, nevis briesmonis

Uzturs

Iesaisties, novērtē šo rakstu!

Ja runa ir par dzērieniem, mums katram ir sava gaume, savas garšu kārpiņas un iecienītākie slāpju veldzēšanas veidi. Taču dzērieni un sports ir labākie draugi, par kuru "sapārošanu" jāpadomā īpaši. Maģiskā ūdens aizvietotāju vēl neviens nav izgudrojis un ar tīru ūdeni pilnība pietiks, ja dosies lēnā skrējienā vai mierīgā pusstundas treniņā ar draudzeni, taču, ja plāno intensīvu treniņu vai fizisko slodzi ilgāk kā stundu, atceries, ka ūdens satur maz nātrija un citu jonu, kas svarīgi organisma normālai darbībai. Īpaši kaprīzajiem bezgaršīgs ūdens iespējams nestimulēs treniņa laikā izdzert tik daudz šķidruma kā vajadzētu, tieši tāpēc sporta dzērieni ieņem savu vietu uz dzērienu skatuves. Zili, zaļi sarkani, tie ir tādi, kādus tos esam iedomājušies sporta industrijas pozicionēšanas  un pārtikas krāsvielu plašā piedāvājuma rezultātā. Iespējams tas ir iemesls, kāpēc veselīgu pārtiku mīlošiem cilvēkiem tie liek noskurināties neizpratnē, taču sporta dzērieni no melniem var kļūt balti, tad ja izproti to jēgu un vari tos pagatavot pats.

 

Sporta dzērieni satur vienkāršos ogļhidrātus, kas nepieciešami organisma enerģētisko rezervju atjaunošanai un elektrolītus (nātriju, kāliju, hlorīdu, kalciju, magniju, sulfīdus), kas tiek zaudēti ar sviedriem.

 

Ir trīs veidu sporta dzērieni:

  • Izotoniskie – satur elektrolītus un glikozi tādā pašā daudzumā kā organisms. Tie ātri atjauno enerģētiskās rezerves un elektrolītu līmeni asinīs. Satur aptuveni 6-8% glikozes;
  • Hipertoniskie – satur vairāk ogļhidrātu un elektrolītu nekā organisms. Parasti lieto pēc treniņiem vai pirms sacensību periodā, lai palielinātu organisma glikogēna rezerves. Dažkārt hipertoniskos dzērienus lieto ļoti garās distancēs, tad tos kombinē ar izotonisku dzērienu lietošanu;
  • Hipotoniskie – satur mazāk ogļhidrātu un elektrolītu nekā organisms. Ātri atjauno cukura un sāls daudzumu. Parasti lieto vieglu un īslaicīgu fizisko slodžu gadījumā, kad nav nepieciešams atjaunot organisma enerģētiskās rezerves.

 

Vislabākais dzēriens, ko lietot pēc vidējas vai ilgstošas slodzes sporta treniņiem, lai atjaunotu organisma rezerves, ir tieši izotoniskie dzērieni. Ja slodze ir viegla un netiek iztērētas organisma enerģētiskās rezerves, vēlams izvēlēties ūdeni. Literatūrā gan ir pieejama informācija par pētījumiem, kuru dati parāda, ka nepastāv atšķirības starp izotonisku un hipotonisku dzērienu, abi vienlīdz labi lietojami izturības sporta veidos. Izvēloties, kā atjaunot organisma rezerves, jābūt individuālai pieejai, ņemot vērā cilvēka ķermeņa uzbūves īpatnības, vielmaiņu un fizisko aktivitāšu veidu un ilgumu. Tāpat ieteicams izvēlēties nekarbonizētu dzērienus, bez pievienotām aminoskābēm un fitovielām.

 

Ja izprotama nepieciešamā dzēriena koncentrācija, mājas apstākļos izotonisku dzērienu var pagatavot pavisam vienkārši.

Cukurs ūdenī

Ogļhidrātu (vienkāršo cukuru) piedeva uz ūdens daudzumu jāpievieno tā, lai vienā stundā tiktu izlietoti 30 līdz 60 gramu ogļhidrātu, lai samazinātu noguruma veidošanos.

Ūdens daudzums, kuru var patērēt vienas stundas laikā, ir apmēram 600 līdz 1200 mililitru ar 4 līdz 8% ogļhidrātu.

 

Nātrijs ūdenī

Nātrija( vārāmās sāls) piedeva (0,5 - 0,7 g/ uz l) ir nepieciešama, ja slodze ir ilgāka par vienu stundu, lai izsargātos no hiponatrēmijas, - kad asins plazmā būtiski samazinās nātrija koncentrācija

 

Lūk izotonisko dzērienu receptes:

 

 

Atsauces

  • American College of Sports Medicine www.acsm.org skat. 29.01.2015.
  • Australian Government. Australian Sports Commission www.ausport.gov.au skat. 29.01.2015.
  • BrianMac Sports Coach www.brianmac.co.uk skat. 29.01.2015.
  • Colorado State University www.ext.colostate.edu skat. 28.01.2015.
  • www.sportsci.org /2010/dlbwgh.htm skat. 29.01.2015.
  • Viesturs Krauksts. Ko un kā dzert treniņos un sacensībās/ www.sporto.lv

 

DISKUSIJA:

Kāds ir Tavs veidoklis par sporta dzērieniem? Vai tos lieto? Pērc vai gatavo mājās?

 

Dr. med. Līga Balode

Dr. med. Līga Balode

Uztura speciāliste, RSU docente un ūdens entuziaste

 

 

* Ievads un Inforgrafika - Anna @FitnesaMentors.lv

Atslēgas vārdi: ūdens

Novērtē, ļauj mums pilnveidoties

0 Komentāri

Izsaki savu viedokli!

Lūdzu autorizējies, lai pievienotu komentāru!


Autorizēties
Pēdējie tweeti
  • @FitnesaMentors: Kamēr putniņi sāk čivināt par pavasari, mēs - par aktīvu pavasari. Tagad un turpmāk par to, lai #TrenējiesGudri http://t.co/s39m1IkcUv
    04 Feb
Kontakti
  • Adrese: Rīga, Valguma iela 21
  • Tālrunis: 26336345
  • E-pasts: sadarbiba@fitnesamentors.lv
  • Darba laiks: 9:00 - 19:00
Sadarbība

Uzņēmumiem

Pašvaldībām  

Speciālistiem  

Treneriem

Profesionāļiem

Entuziastiem   

Vēlos sazināties

Piesakies jaunumiem (rakstīsim reti un saturīgi)

Par
FitnesaMentors.lv ir interaktīvs portāls ar mērķi uzlabot fitnesa industrijas pakalpojumu kvalitāti.
©2015-2016 Visas tiesības pieder fitnesamentors.lv Seko mums